jak szybko napisać post

Plan wpisu, czyli jak szybko napisać post

Blogowanie, choć na ogół przyjemne, bywa czasochłonne. Z tego powodu niektóre obowiązki blogera (a raczej ich zaniedbywanie) całkiem niepostrzeżenie mogą zamienić się w notorycznie popełniane grzeszki. Można jednak nieco skrócić czas potrzebny na stworzenie wpisu, bez obaw o to, że ucierpi na tym jakość albo styl. Jednym ze sposobów na usprawnienie (i ułatwienie) procesu pisania, jest stworzenie dobrego planu posta. Jak to zrobić?

Wybierz odpowiedni temat

Cześć osób pewnie pomyśli, że bardziej oczywistej rzeczy już chyba nie da się napisać. Może nawet jest to prawda. Problem w tym, że często w głowie siedzi kilka pomysłów i ciężko zdecydować się, który z nich jest lepszy albo który z nich zrealizować jako pierwszy. Jeszcze gorszą sytuacją jest kompletny brak pomysłów.

W obu przypadkach dobrze jest zrobić mały research i  przejrzeć komentarze Twoich czytelników. Raczej na pewno znajdziesz wśród nich jakieś sugestie albo kilka problemów, które czekają na rozwiązanie. Z pomocą mogą przyjść też pytania zadawane w grupach, do których należysz. Facebookowe społeczności to nie tylko kopalnia wiedzy, ale też dobre źródło inspiracji.

Jeszcze jedną metodą wyboru odpowiedniego tematu jest przyjrzenie się Twoim poprzednim postom, zwłaszcza tym najczęściej czytanym. Może warto jeszcze bardziej rozwinąć dany temat w kolejnej notce? A może przyda się mała aktualizacja i odniesienie do obecnej sytuacji?

Poszukaj materiałów (przydatnych linków)

Pisanie postów na bloga przypomina pisanie wypracowań na lekcje języka polskiego – znajomość lektury i styl pisania nie są wystarczające, by dostać pozytywną ocenę. Dobrze jest również znaleźć odpowiedni kontekst i podać ciekawe przykłady. Tak samo jest z blogowaniem. Możesz posiadać ogromną wiedzę na dany temat, jednak zawsze warto poświęcić chwilę na to, by sprawdzić, co inni uważają w danej kwestii, a może nawet ich zacytować lub po prostu wspomnieć o tym, co napisali. To nie tylko urozmaici Twój wpis i doda mu wartości, ale też może przyczynić się do tego, że Twój post dotrze do większej liczby odbiorców. Więcej na ten temat napisał Tomasz Adamiec w poście gościnnym na blogu Urszuli Pheleep.

Zadbaj o podtytuły (nagłówki)

Temat wybrany, pora przygotować się do notatki. Jeżeli w tej chwili podtytuły to dla Ciebie coś, co tylko rozdziela akapity i ułatwia czytanie, warto zmienić zdanie.

Nie da się ukryć, że w gotowym wpisie nagłówki służą przede wszystkim czytelnikowi (dają mu informację o tym, co za chwilę przeczyta) i wyszukiwarkom (informacja o czytelności, a czasami też „przemycone” jakieś słowo kluczowe). Zanim jednak opublikujesz notatkę, podtytuły powinny być ułatwieniem dla Ciebie.

Wypisz najważniejsze zagadnienia tematu, który poruszasz. Nie ograniczaj się do 3 albo 5 punktów. Zanotuj wszystko, co wydaje Ci się istotne. Układaj, sprawdzaj, zmieniaj, grupuj, rozdzielaj. Potraktuj wypisane nagłówki jak kropki, które połączone w odpowiedniej kolejności stworzą logiczną całość. Wiem, że ta układanka bywa trudna, ale przecież nikt nie powiedział, że masz tylko jedną próbę.

Użyj pytań pomocniczych

Kropki ułożone? Teraz pora poświęcić każdej z nich nieco więcej uwagi, tj. zapisać odpowiedzi na poniższe pytania:
– Jakie jest najważniejsze zagadnienie w tym punkcie?
– O jakich innych 2 rzeczach warto wspomnieć?
– Czy któryś ze zgromadzonych materiałów będzie przydatny?
– Czy mogę jakoś nawiązać do moich wcześniejszych postów?

Tworząc taki plan, najpierw skupiasz się na rzeczach najistotniejszych – tym, co chcesz przekazać i w jakiej kolejności. Dzięki temu tworzenie ostatecznej treści sprowadza się właściwie do zamienienia punktów w zdania.

  • Napisanie dobrego postu z pozoru nie jest takie łatwe a co dopiero szybko. Czasem jak czytam, że bloger to praktycznie nic nie robi. Napiszę coś tam i już zbiera laury. A czytelnicy biorą się znikąd. Straszne.
    Wracając do tematu. Tak jak napisałaś trzeba widzieć o czym się i szeroko zagłębić temat.
    Pozdrawiam

  • BJK

    No proszę, podświadomie stosuję ten „algorytm” pisania 🙂 Z czego osobiście jak mi jakiś temat przychodzi do głowy to od razu robię szkic na blogu – choćby sam temat. Tylko po to by ten wątek mi nigdy nie uleciał (a zdarza się, że coś chcemy zrobić tylko nigdy o tym nie pamiętamy).

  • Pomocny wpis, takich nigdy za wiele 😉 Zagłębić się w dany temat i wydobyć z niego jak najwięcej to jest to 🙂