jak wybrać system do email marketingu

System do email marketingu: jak wybrać odpowiedni?

Od stworzenia Twojego pierwszego newslettera dzieli Cię już tylko odpowiedni system do email marketingu? Stop! Ten wybór to bardzo ważny krok. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, by za kilka miesięcy nie żałować wyboru i nie tracić czasu na przenoszenie list. Poniżej znajdziesz zestawienie 10 cech i funkcji istotnych dla każdego email marketera, nawet tego początkującego.

Autoresponder

Jest to funkcja, która bardzo ułatwia życie. Jeśli na przykład chcesz wysłać wiadomość powitalną do każdej osoby, która zapisze się do Twojego newslettera, nie musisz codziennie sprawdzać list mailingowych i wysyłać maili ręcznie. Wystarczy, że utworzysz odpowiednią listę, dodasz do niej autoresponder (czyli tę wiadomość, którą ma otrzymać każdy nowy subskrybent) i ustawisz odpowiednie funkcje – w tym przypadku automatyczną wysyłkę od razu po pojawieniu się nowego adresu e-mail na liście.

Autoresponder często występuje też pod nazwą „email marketing automation”. Znając te dwa pojęcia nie powinieneś mieć problemu z odnalezieniem tej funkcji w większości systemów do email marketingu. Gdyby jednak dostawca usługi ukrył tę funkcję pod jeszcze inną nazwą, po prostu zapytaj go, jak w danym systemie nazywa się opcja wysyłania wiadomości na zasadzie „jeśli stanie się to, wyślij tamto”.

Tagowanie

Tagowanie nazywane jest też personalizacją. Jest to opcja standardowa, jednak sam sposób przypisywania cech wygląda różnie w różnych systemach. Na początku tagowanie może się wydawać zbędne, ale to tylko mylne wrażenie. Personalizacja jest pomocna, kiedy do email marketingu podchodzi się serio i nie uznaje się subskrybentów za jednolitą grupę, tylko się ich segmentuje.

Segmentacja

Choć na pozór kontrowersyjne, to traktowanie wszystkich subskrybentów tak samo nie ma sensu. Segmentacja umożliwia Ci wykorzystanie informacji zarówno zebranych przy zapisie do newslettera, jak i tych, które system do email marketingu gromadzi analizując korespondencję z daną osobą. Te dane to na przykład: płeć, procent otworzonych wiadomości czy stopień klikalności linków. Dzięki tym informacjom jesteś w stanie spersonalizować swoje kampanie i dotrzeć z daną ofertą do właściwych osób.

Segmentacja bazuje na zdaniach logicznych. Im bardziej zaawansowane możliwości podziału na grupy, tym bardziej skuteczny może być nasz email marketing. Warto zatem przetestować dany system pod tym kątem już na samym początku działalności.

Dublowanie maili

Systemy do email marketingu dzielą się na te, które akceptują ten sam adres e-mail wpisany dwa razy na jedną listę i te, które takich sytuacji nie akceptują. To powinna być istotna cecha dla wszystkich, którzy w zmian za zapisanie się na listę mailingową wysyłają jakiś bonus.

Spójrzmy prawdzie w oczy – ten bonus przyciąga, inaczej spora część Twoich subskrybentów przeszłaby obojętnie obok formularza zapisu. Niestety nie zawsze i nie każdy zachowa to, czym się podzieliłeś. Na pewno zdarzą się sytuacje, kiedy ten ktoś przypomni sobie o Twoim super bonusie i po prostu spróbuje podać swojego maila jeszcze raz, żeby łatwo i szybko skorzystać z Twojego lead magnet. Jeżeli używasz systemu, który umożliwia podanie tego samego adresu kilka razy, problemu w zasadzie nie ma. Jeśli jednak wybrałeś system, w którym nie ma opcji dublowania maili, będziesz musiał poszukać jakiegoś wyjścia z tej sytuacji (np. zebrać swoje darmowe materiały w jednym miejscu i przesyłać do nich link w każdej wiadomości).

Edytor maili

Zarówno szablony wiadomości, jak i edytory drag & drop są dostępne w większości systemów do email marketingu. Te funkcje to ogromne ułatwienie – umożliwiają zmianę kolorów czy grafiki albo wstawienie dodatkowej kolumny z tekstem. Wszystko szybko, łatwo i przyjemnie. Oczywiście pod warunkiem, że mniej więcej wiesz jaki efekt końcowy chcesz osiągnąć i potrafisz się zdecydować szybciej niż po upływie 2 godzin.

W kwestii szablonów i edytorów trudno o uniwersalne wytyczne czy rady. To raczej kwestia gustu, dlatego warto przetestować pod tym kątem kilka systemów lub przynajmniej poszukać screenów i zorientować się jak to może wyglądać.

Formularz zapisu

Znacznym ułatwieniem będzie system do email marketingu, który umożliwia stworzenie formularza zapisu do newslettera. Coraz więcej dostawców oferuje edytory drag & drop, które nie tylko są intuicyjne w użyciu, ale też łatwo je spersonalizować. Dodatkowym plusem jest opcja wygenerowania kodu, który wystarczy wstawić w odpowiednie miejsce na stronie.

Jeśli masz stronę na wordpress, dobrze jest sprawdzić, czy istnieją wtyczki kompatybilne z systemem, który chcesz wybrać i z motywem, którego używasz.

Możliwość integracji

System do email marketingu to tylko narzędzie, dzięki któremu łatwiej jest zarządzać bazą maili. Do zbierania adresów najczęściej służą platformy e-commerce, strony lądowania czy chociażby blog. O ile kwestię zintegrowania formularza na blogu zazwyczaj można rozwiązać odpowiednimi wtyczkami, tak w przypadku stron lądowania czy nieco bardziej rozwiniętych platform istotne jest, żeby integracja z danym narzędziem była możliwa i w miarę łatwa.

Standardem jest udostępnianie API, który umożliwia samodzielną integrację. Nie każdy jednak potrafi sobie z tym poradzić lub ma kogoś, kto zająłby się tym za niego, dlatego w tym przypadku również warto pomyśleć przyszłościowo, poświęcić chwilę i poszukać informacji na temat integracji, których najprawdopodobniej będziemy kiedyś potrzebować.

Testy i raporty

Nikt nie jest w stanie dokładnie przewidzieć z jaką reakcją spotka się dana kampania, dlatego już od samego początku należy sprawdzać pomysły i różnicować treści, żeby przekonać się, co jest najbardziej skuteczne. Aby móc to robić, wybierz system do email marketingu, w którym dostępna jest opcja testów A/B. Ta funkcja jest dość powszechna, ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach i stopień zaawansowania takich testów jest różny w różnych systemach.

Równie ważne jest regularne i wnikliwe sprawdzanie raportów. Im dokładniejsze raporty oferuje dany system, tym łatwiej i lepiej ocenisz rezultaty swoich działań i wyciągniesz wnioski na przyszłość. Choć analityka to dla wielu osób koszmar, nie należy udawać, że jej nie ma albo że jest nieważna. Optymalizacja działań to większy zysk, a przecież o to chodzi.

Support

Zazwyczaj działanie biura obsługi klienta to kwestia zupełnie nieistotna aż do momentu, kiedy pilnie potrzebujemy pomocy. Pożar na listach, rozwiązania problemu potrzebujesz właściwie na 2 minuty temu, a tu jak na złość 18:01 i infolinia już nie działa, na wiadomości nikt nie odpisuje, a FAQ się nie przydaje. Katastrofa.

Oszczędź sobie takich przygód, szanuj swoje nerwy i na spokojnie sprawdź, jak szybko i jakiej jakości pomoc można uzyskać w systemie, który planujesz wybrać.

Cena

Celowo zostawiłam tę kwestię na sam koniec. Najpierw porównaj wszystkie inne cechy i funkcje, które oferuje dany system do email marketingu, a dopiero na końcu, kiedy odrzuciłeś już kilku potencjalnych kandydatów, weź pod uwagę także cenę.

Porównując koszty, dobrze jest sprawdzić czy dany pakiet ma tylko ograniczenie liczby kontaktów, czy także liczby wysyłanych maili. Zorientuj się, jak zwiększają się te pakiety, tj. czy przekraczając limit podstawowy (np. 1 000 subskrybentów), nie będziesz musiał od razu przejść na pakiet do 5 000 kontaktów. Dokładnie porównaj oferowane funkcje i przemyśl, czy będą Ci one potrzebne – po co płacić za coś, czego nie będziesz używać?

Sprawdzając każdą z opisanych powyżej rzeczy, myśl przyszłościowo. Na początku Twoja baza adresów email będzie niewielka, ale przecież zakładasz jej rozwój. Zastanów się zatem, jakich funkcji będziesz potrzebować za pół roku, a jakich za rok. Sprawdź, jak rosną stawki w zależności od liczby kontaktów na listach.

Wiele systemów oferuje możliwość darmowego przetestowania ich usług przez przynajmniej kilkanaście dni. Skorzystaj z tej opcji – nic nie da Ci takiego rozeznania w sytuacji, jak przeklinanie wszystkiego na spokojnie. Jeśli jednak rozważasz wybór systemu, w którym nie ma dostępnej wersji próbnej, poszukaj zrzutów ekranu. To też będzie dla Ciebie jakaś wskazówka.

Na koniec przypomnę Ci, że nie należy bać się o coś zapytać. Jeśli coś nie jest dla Ciebie zrozumiałe albo nie jesteś pewny co dostawca miał na myśli – wyślij wiadomość do biura obsługi klienta i poproś o wyjaśnienie. Ta sama funkcja w różnych systemach może być nazwana zupełnie inaczej. Miej świadomość na co się decydujesz, za co będziesz płacić i przede wszystkim, co (i czy na pewno) będzie Ci usprawniać pracę.